شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

دسته بندی نوشته ها

گالری عکس

تماس با ما

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه میشود گفت که تقریبا آسان و راحت است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. پزشکی یکی از رشته های محبوب در ایران است که رقابت بر سر قبولی این رشته در ایران بسیار بالا است و علی رغم تلاش های بی وقفه دانش آموزان، ممکن است به علت ظرفیت کم دانشگاه های خوب در سراسر کشور، افراد نتوانند در این دانشگاه های خوب و معتبر قبول شوند و نا امید و دلسرد میشوند. اگر علاقه مند به تحصیل در کشوری مثل روسیه هستید میتوانید در این مقاله از شرایط تحصیل رشته پزشکی در روسیه مطلع شوید.
اما چاره چیست؟ آیا افراد باید قید درس خواندن در رشته مورد علاقه خود یعنی پزشکی را بزنند و بروند سراغ چیزی که شاید علاقه ای به آن ندارند و احتمالا به موفقیت هم در آن زمینه نمیرسند و یا اینکه گزینه هایی مثل مهاجرت به کشورهای دیگر را باید در نظر بگیرند؟

پاسخ شما همینجا در همین مقاله است در ادامه قصد داریم درباره شرایط تحصیل در دانشگاه های معتبر در سراسر دنیا و شرایط تحصیل پزشکی و همچنین شرایط تحصیل دندان پزشکی در روسیه را با هم بررسی کنیم. اگر شما علاقمند به رشته پزشکی هستید و موفقیت و آینده خود را در این رشته میبینید به هیچ عنوان از خواسته خود پا پس نکشید و سعی کنید تا حد امکان خودتان را هدف تان نزدیک تر کنید. حتی اگر رتبه لازم را برای قبولی در دانشگاه های تاپ ایران نیاوردید اصلا اهمیتی ندارد. چرا که ما امکانی را برای شما فراهم میکنیم تا بتوانید در تاپ ترین و بهترین دانشگاه های برتر دنیا در بهترین شرایط در رشته مورد علاقه تان تحصیل کنید.

کشور روسیه برای تحصیل پزشکی در خارج، به ‌خاطر کیفیت بالای آموزشی در رشته پزشکی، دانشگاه‌ های مناسب آن و مقبولیت مدرک دانشگاه‌ هایش در سطح جهانی، بسیار مورد توجه است. عدم نیاز به قبولی در آزمون ‌های ورودی سخت و پر ریسک برای تحصیل پزشکی در این کشور و هزینه‌ های پایین تحصیل و زندگی در روسیه از مزیت های مهم تحصیل در این کشور به شمار می آید.

جایگاه تحصیل در روسیه به خاطر استفاده از آخرین فن ‌آوری‌ها و امکانات موجود در دانشگاه‌ های پزشکی و همچنین کیفیت بالا و نظام آموزش پزشکی موفق، شهرت زیادی در بین دانشجویان خارجی کسب کرده است. از سمت دیگر امکان دریافت ویزای روسیه به صورت بی دردسر، این کشور را به مقصد مناسبی برای تحصیل مبدل نموده است. در این مطلب با جزئیات و شرایط تحصیل رشته پزشکی در روسیه، دانشگاه‌ های برتر این رشته و مدارک لازم برای گرفتن پذیرش رشته پزشکی در روسیه آشنا خواهیم شد.

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

در حال حاضر، روسیه در بین دانشجویان سراسر جهان که علاقه ‌مند به مطالعه پزشکی در خارج از کشور می باشند، محبوبیت زیادی داشته و این رتبه و جایگاه را به وسیله ی کیفیت بالای آموزش کسب کرده است. مدرک پزشکی دریافت شده از هر یک از دانشگاه ‌های پزشکی در روسیه، به وسیله ی سازمان ‌های بزرگ جهان مثل یونسکو، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و  MCI معتبر شناخته شده است. دانش ‌آموزانی که از یک کالج پزشکی در روسیه مدرک خود را بعد از تمام شدن دوره ی تحصیلی دریافت می ‌نمایند، بعد از گذراندن آزمون نهایی پزشکی در کشور خودشان و یا کشورهای دیگر، واجد شرایط کار در هر قسمت از جهان می باشند.

کشور روسیه برای دانشجویان، محیطی چند فرهنگی را ارائه می ‌کند. برنامه ی درسی دانشگاه ‌های پزشکی روسیه با توجه به استانداردهای بین‌المللی، هر ساله آپدیت می ‌گردد. دانش ‌آموزان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی در کشور روسیه، تشویق می‌ گردند تا در سمینارها و کنفرانس ‌های متفاوت در دیگر دانشگاه ‌ها شرکت نمایند. این موضوع به آن‌ ها کمک می ‌نماید تا تجربه و دانش خوبی در زمینه پزشکی به دست آورند. مدت زمان تحصیل دوره ی عمومی پزشکی در روسیه میان ۶ تا ۷ سال به طول می انجامد. با توجه به هزینه ی نسبتا پایین تحصیل در روسیه، هزینه ی کلی زندگی و تحصیل در این کشور، در مقایسه با کشورهای دیگر معقول خواهد بود.

دوره ‌های پزشکی در روسیه به زبان ‌های انگلیسی و روسی تدریس می‌ گردند. دانشجویان رشته ی پزشکی همچنین زبان روسی را آموزش خواهند دید؛ چرا که با فراگیری زبان روسی دانشجویان می ‌توانند در طول زمان فعالیت پزشکی در کلینیک و بیمارستان با بیماران ارتباط بگیرند. حدود ۵۰ دانشگاه و کالج پزشکی در روسیه وجود دارد که تحت نظارت وزارت بهداشت عمومی فدراسیون روسیه مشغول فعالیت اند و مدارک تحصیلی ارائه ‌شده به وسیله ی آن ‌ها در مجامع جهانی و یونسکو شناخته ‌شده و معتبر می باشد.

روسیه کشوری می باشد که همیشه در زمینه آموزش و تحصیل پزشکی مورد توجه بوده است. روسیه اولین کشور در دنیا است که در آن دانشکده پزشکی برای بیماران کودک در دانشگاه علوم پزشکی روسیه افتتاح گشت و اولین کشور در اروپا بود که در آن دانشکده زیست پزشکی افتتاح شد. همچنین کشور روسیه از کشور هایی می باشد که بزرگترین اکتشاف ‌های پزشکی در آن اتفاق افتاده است.

برای تحصیل به زبان روسی در روسیه، دوره‌ ای تحت عنوان پادفک گذرانده می ‌شود که در این دوره، متقاضیان علاوه‌ بر تحصیل زبان روسی، پیش‌ نیازهای تحصیل دانشگاهی را نیز آموزش خواهند دید. طول این دوره می‌ تواند میان ۳ الی ۹ ماه طول بکشد. بعد از گذراندن دوره ی پادفک، یک آزمون نسبتا ساده گرفته ‌شده و شخص امکان شروع به تحصیل پزشکی را دارد.

تحصیل در روسیه

مزایا و هزینه ها و شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

یکی از خوبی های شرایط تحصیل پزشکی در کشور پهناور روسیه هزینه های مناسب آن است. هزینه ی تحصیل در کشور روسیه در مقایسه با کشورهایی اروپایی مثل انگلیس و یا آمریکا، بسیار کمتر است. کشور روسیه به فکر محکم کردن زیر ساخت های خودش است و به همین علت آموزش های مقرون به صرفه ای را ارائه میکند تا دانشجویان با استعدادی را جذب کرده و افراد متخصصی را تربیت کند. به همین علت روسیه امکانی را فراهم میکند تا این افراد متبحر و متخصص را بتواند پس از تحصیل، جذب کند.
بنابراین تا اینجا هزینه ی مناسب و اقتصادی بودن، مورد تایید بودن دانشگاه های روسیه از نظر علمی و همچنین امکان استخدام بعد از تحصیل همگی مواردی است که به خوب بودن شرایط تحصیل پزشکی در روسیه و همچنین شرایط تحصیل مهندسی در روسیه اشاره دارد. تمامی این موارد روسیه را به یکی از اهداف بسیاری از افرادی برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است.

چرا شرایط تحصیل پزشکی در روسیه خوب است؟

به طور خلاصه میتوان خوبی شرایط تحصیل پزشکی در روسیه را در موارد زیر خلاصه کرد:
• مهاجرت به روسیه روال ساده ای برای درخواست کردن و پذیرش دارد.
• پذیرش در دانشگاه های این کشور بدون نیاز به آزمون ورودی است.
• کیفیت بالای اموزش در این کشور و استانداردهای عالی و فوق العاده تحصیلی.
• هزینه ها و شهریه های معقول و مقرون به صرفه برای تحصیل
• مدارک شناخته شده و قابل پذیرش در سراسر جهان
• وجود امکان تحصیل به زبان انگلیسی
دانشگاه های دانشگاه ملی پژوهش های پزشکی، دانشگاه سن پترزبورگ، دانشگاه دولتی سیبرین، دانشگاه دولتی نووسیبیرسک، دانشگاه دولتی ولگاگراد و … همگی از جمله دانشگاه های معتبر و بین المللی ای روسیه است که مدارک بسیار ارزشمندی را میتوانید پس از تحصیل در این دانشگاه ها دریافت کنید. بنابراین شما میتوانید با این شرایط تحصیل پزشکی در روسیه را به راحتی در این دانشگاه های معتبر تجربه کنید.

تحصیل پزشکی

برنامه های رشته پزشکی و شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

دوره های پزشکی در روسیه بسته به شرایط دانشجو به دو زبان انگلیسی و روسی ارائه میشوند و دانشجویان میتوانند این دوره را بین شش تا هفت سال تمام کنند.یکی از شرایط تحصیل پزشکی در کشور پهناور روسیه این است که زبان تدریس خود را چه زبانی انتخاب میکنید. اینکه دانشجویان دقیقا میتوانند شش یا هفت ساله تمام کنند بستگی به زبانی دارد که برای تدریس انتخاب کرده اند. برای مثال رشته ی پزشکی عمومی و همچنین پزشکی ورزشی به زبان انگلیسی 6 سال زمان میبرد تا تمام شود و همچنین رشته ی دندانپزشکی به زبان انگلیسی 7 سال زمان میبرد تا تمام شود. به این ترتیب اگر کسی قصد داشته باشد که آموزش های خود را به زبان روسی پیش ببرد، یک سال به زمان آموزش وی افزوده میشود و آن یک سال تماما اختصاص به آموزش زبان روسی دارد.
مهم ترین نکات و شرایط تحصیل پزشکی در روسیه
دانشجویانی که قصد مهاجرت به روسیه دارند و جویای شرایط تحصیل پزشکی در این کشور هستند، باید مدرک دیپلم دبیرستان خود را ارائه کنند و همچنین در این مدرک دیپلم باید حتما 50 درصد نمرات دروس اصلی ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و همچنین زبان انگلیسی را کسب کرده باشند تا کارشان به مراحل بعدی برسد. همچنین یکی دیگر از کارهایی که افرادی که قصد مهاجرت و تحصیل در روسیه را دارند باید انجام دهند و از جمله مهم ترین شرایط تحصیل پزشکی در روسیه است، دادن تست HIV است. شما باید تست HIV منفی خود را به همراه گواهی تولدتان به همراه سایر مدارک مورد نیاز ارائه دهید.

شرایط تحصیل در روسیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی

بعد از انجام این موارد و تایید تمامی این ها توسط سفارت روسیه، نامه دعوت به تحصیل در روسه برای شما ارسال میشود و دانشجویان برای اطلاع از شرایط تحصیل پزشکی در روسیه و همچنین درخواست ویزای دانشجویی به سفارت روسیه واقع در کشور خود مراجعه کنند. در هنگام مراجعه به سفارت روسیه باید مدارک زیر را به همراه خود داشته باشید:
• به همراه داشتن پاسپورت معتبر
• کامل کردن فرم درخواست روادید
• به همراه داشتن دو قطعه عکس پاسپورتی
• به همراه داشتن پذیرش نامه کالج یا دانشگاه
• گواهی سلامت پزشکی
• گواهی تست منفی HIV
این ها تمامی مواردی است که باید با خود به سفارت روسیه ببرید تا کارهای مهاجرت تان انجام شود. همانطور که در این مقاله گفته شد شرایط تحصیل پزشکی در روسیه نسبت به سایر کشورها ساده محسوب میشود. شما عزیزان میتوانید در صورت وجود هرگونه سوال درباره مهاجرت به روسیه و یا همچنین شرایط تحصیل داروسازی در چین با استفاده از شماره های درج شده در سایر افروس با مشاوران ما تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی روسیه

اغلب متقاضیان تحصیل در روسیه تمایل دارند به تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بپردازند. روسیه در رشته های غیر پزشکی اما دارای دانشگاه های بسیار معتبری بوده که کمتر مورد توجه قرار گرفته است

بیشتر بخوانید:   آشنایی با شرایط تحصیل در چین

شما می توانید با هزینه ی مناسب (حدود 3 هزار دلار در سال) در دانشگاه های معتبری با رتبه جهانی زیر ۵۰۰ تحصیل کنید. علاوه بر این امکان تحصیل رایگان و گرفتن بورسیه تحصیلی در بیشتر رشته ها فراهم خواهد بود. از رشته های که اعتبار بسیار خوبی دارند و میان دانشجویان خارجی در روسیه از محبوبیت زیادی برخوردارند می توان به رشته های زیر اشاره نمود:

  • اول، نفت و گاز.
  • دوم، کامپیوتر.
  • سوم، هوا فضا.
  • چهارم، معماری.
  • پنجم، اقتصاد.
  • ششم، حقوق.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی روسیه

نظام آموزشی عالی روسیه و مدت دوره آموزش عالی پزشکی روسیه:

کشور بزرگ روسیه که به طور معمول و فقط با نام “روسیه” شناخته می شود، ایالتی بزرگ، پرجمعیت و متفاوت می باشد که محل زندگی بسیاری از اقلیت های غیر روسی نیز محسوب می شود. روسیه بزرگ ترین کشور دنیا می باشد که به طور تقریبی با ۱۴ کشور دیگر مانند آذربایجان، اوکراین، لهستان، لیتوانی، گرجستان و … مرزهای مشترک دارد.

دولت روسیه برنامه ی بلند پروازانه ای را به منظور ارائه آموزش های دانشگاهی در سطح عالی تدوین نموده است. این بستر فرصتی ایده آل را برای تجربه آموزش عالی در روسیه به خصوص برای دانشجویان غیر بومی و خارجی فراهم می آورد. ارائه ی بسیاری از سهمیه یا بورسیه های تحصیلی در روسیه به دانشجویان خارجی با هدف ارتقا کیفیت و رتبه دانشگاه های این کشور صورت می گیرد.

در سال ۲۰۱۵ دانشجویان خارجی ۳۳ درصد از سهمیه های تحصیلی در روسیه را از آن خود نمودند. تحصیل در روسیه با توجه به روند پذیرش در دانشگاه های این کشور به سادگی و در صورت برخوردار بودن از شرایط اولیه، امکان پذیر است.

امروزه جمعیت روسیه اغلب ۱۵۰ میلیون نفر و نسبت دانشجویان این کشور به جمعیت ۲ درصد می باشد. تعداد دانشگاه های روسیه به بیش از ۹۰۴ عدد می رسد و همین امر سبب شده تا در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارجی در دانشگاه های این کشور به تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ادامه دهند. موسسات آموزشی روسیه را می توان در سه گروه دانشگاه، آکادمی و انستيتو طبقه بندی نمود. در هر کدام از این موسسات رشته های آموزشی متفاوت و البته خاصی تدریس می شود.

مدت دوره آموزش عالی پزشکی روسیه

دانشگاه های روسیه تحت عنوان یکی از مهم ترین موسسات آموزش عالی روسیه بوده که تدریس رشته های درسی مختلف و متنوع در آن انجام می شود. بعضی از این موسسات به واسطه داشتن تمامی شرایط لازم برای ارائه آموزش های تخصصی در رشته های تحصیلی متعدد به عنوان دانشگاه جامع روسیه مشهورند.

انستيتوها در روسیه بر خلاف دانشگاه ها، فقط به ارائه آموزش های تخصصی در رشته هایی محدود مشغول می شوند. از جمله مهم ترین رشته هایی که آموزش های مرتبط با آن در انستيتوها به علاقه مندان منتقل می شود باید به رشته هوافضا، هواشناسی و انستيتوها صنایع ماهی و معدن اشاره نمود.

این موضوع در رابطه با سومین رکن از نظام آموزشی در روسیه یعنی آکادمی ها تحت عنوان قسمتی از موسسات آموزشی برتر در کشور روسیه کاملا تفاوت دارد. عضویت حداقل ۵ نفر از برترین اساتید دانشگاهی در هیئت علمی آکادمی لازم است. مهم ترین ماهیت متمایز کننده آکادمی در برابر دانشگاه، سطح علمی بالا خواهد بود. از مهم ترین آکادمی های روسیه می توان به ۴ مورد اشاره داشت:

  • اول، آکادمی صنایع شیمی.
  • دوم، آکادمی پزشکی مسکو.
  • سوم، آکادمی دریا.
  • چهارم، آکادمی کشاورزی مسکو.

شرط معدل برای پذیرش تحصیل پزشکی در روسیه

در برخی موارد مشاهده شده که کسانی که قصد تحصیل در خارج را دارند که رزومه کامل یا معدل بالایی ندارند. آیا امکان تحصیل در خارج از کشور برای این افراد هست؟ باید اشاره کنیم که معدل خوب و رزومه عالی، می تواند شرایط گرفتن پذیرش در دانشگاه های معتبر دنیا باشد، اما شما هم می توانید در رشته هایی خاص با معدل کم و رزومه ضعیف نیز در دانشگاه های معتبر پذیرش بگیرید.

در این رابطه، معدل پایین‌ها نگران نباشید.

بعضی از علاقه‌ مندان به تحصیل در خارج از کشور، به خاطر معدل پایین و ضعف تحصیلی، اشتیاق چندانی به تحصیل در خارج از کشور نخواهند داشت و یا اگر در این مورد خواهان تحقیق و اقدام باشند، به واسطه ی کارنامه ضعیف، اعتماد به نفسی ندارند. در صورتی که تجربه نشان می ‌دهد، پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های خارج از کشور، تنها متکی به نمرات عالیه در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد نبوده و حتی این موضوع شرط لازم  نیست.

در بررسی شرایط شما فقط به نمرات درسی شما کاری ندارند؛ بلکه نگاه کلی دارند. علت آن هم این است که فقط معدل شما نمی ‌تواند به دانشگاه تضمین بدهد که شما در فرآیند تحصیل در دانشگاه مقصد، موفق می شوید. معدل خوب، یک عامل خوب بوده؛ ولی تمام داستان نیست. همه ی داستان، از رزومه و توصیه نامه و بیانیه هدف و پروپزال و عقبه علمی‌ دانشجو تعیین می ‌شود که در آخر دانشگاه را به این نتیجه می ‌رساند که به فلان متقاضی پذیرش دهد و به دیگران نه.

نوع انتخاب رشته را می توان جزو ویژگی های شخصی بر تحصیل در خارج از کشور اثرگذار دانست باید کمی با خود خلوت نمایید و فکر کنید که آیا دغدغه رشته ای خاص را دارید یا تنها دوست دارید در هر رشته ای در خارج از کشور تحصیل نمایید. اگر رشته ای خاص را در نظر دارید، باید بهترین و آسان ترین کشور و دانشگاه را برای گرفتن پذیرش در رشته دلخواه تان بیابید.

شرط معدل برای پذیرش تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل رایگان و بورسیه تحصیل پزشکی روسیه

اغلب دانشجویان خارجی که به شکل رایگان در روسیه مشغول به تحصیلی هستند به وسیله ی سهمیه دولتی روسیه بورسیه این کشور را دریافت کردند. دولت روسیه هر سال سهمیه ای را برای دانشجویان خارجی در نظر می گیرد که این سهمیه هر سال رو به افزایش می باشد. در چند سال گذشته این سهیمه حدود ۱۵ هزار نفر در سال بود که در سال ۲۰۲۳ این عدد تا حدود ۲۳ هزار دانشجو افزایش پیدا خواهد کرد.

در این روش بورسیه، تمام دانشجویان خارجی در سایتی که به وسیله ی وزارت علوم روسیه معرفی شده، ثبت نام می کنند. مدارک در قسمت مربوطه در سفارت روسیه در آن کشور بررسی می گردد. در برخی کشورها آزمون برگزار می گردد. اما در برخی کشورها خود سفارت بسته به چارت امتیاز دهی تعیین شده به منظور هر متقاضی امتیازی را مشخص می کند و افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کنند در قدم اول پذیرفته می شوند. پس از قبولی در مرحله ی نخست مدارک تحصیلی متقاضی به دانشگاهی که شما در زمان ثبت نام مشخص نموده اید ارسال می گردد و بعد از تایید پرونده به وسیله ی دانشگاه مورد نظر شما در بورسیه تحصیلی روسی پذیرفته خواهد شد. برای متقاضیان ایرانی امروزه حدود ۳۰۰ سهمیه در نظر گرفته شده که این سهمیه بین متقاضیان در رشته های متفاوت در مقاطع تحصیلی مختلف توزیع می گردد.

شرایط تحصیل رایگان و بورسیه تحصیل پزشکی روسیه

پروسه ارزشیابی مدارک متقاضیان ایران در قسمت روس سترود (در سفارت روسیه در تهران) صورت می گیرد.

پس از قبولی در قدم اول مدارک بر اساس اولویت به دانشگاه های انتخابی ارسال می گردد. شما می توانید هنگام ثبت نام حداکثر شش دانشگاه را انتخاب نمایید. تنها در نظر داشته باشید که در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ می توانید حداکثر دو دانشگاه انتخاب نمایید. در دیگر شهرهای روسیه تنها یک دانشگاه در هر شهر می توانید در لیست انتخابی داشته باشید.

در گام نخست ثبت نام نیاز به ترجمه مدارک به زبان روسی نمی باشد. چون مدارک در ایران و به وسیله ی کارشناسانی بررسی می شود که دارای تسلط کافی به زبان فارسی هستند.

مواردی که شانس قبولی شما را افزایش می دهد:

  • اول، داشتن معدل کل بالا در آخرین مقطع تحصیلی.
  • دوم، داشتن نمرات بالا در درس های تخصصی.
  • سوم، داشتن مدرک زبان خارجی یا رزومه خوب علمی.
  • چهارم،‌ داشتن مقالات علمی برای مقاطع ارشد و دکترا.
  • پنجم، شرکت در المیپادهای علمی بین المللی و روسیه.

بورسیه اُپن دورز روسیه Open Doores

از دیگر راه های گرفتن بورسیه در روسیه به وسیله ی برنامه اُپن دورز   Open Dooresمی باشد. این بورسیه برای متقاضیان مقاطیع تحصیلی ارشد و دکترا در رشته های زیر است:

  • اول، بیزنس و مدیریت.
  • دوم، بیولوژی.
  • سوم، علم سیاست.
  • چهارم،‌ کامپیوتر و داده ها.
  • پنجم، روانشناسی.
  • ششم، فیزیک.
  • هفتم، مدیریت و فناوری.
  • هشتم، زبان و ادبیات.
  • نهم، شیمی و علم مواد.
  • دهم، زمین شناسی.
  • یازدهم، اقتصاد.

بورسیه مستقیم دانشگاه های روسیه

برخی دانشگاه های روسیه به شکل جداگانه نیز سهمیه ای را به دانشجویان خارجی اختصاص دادند تا بتوانند به شکل رایگان در این دانشگاه تحصیل نمایند. به عنوان مثال:

بورسیه دانشگاه دولتی سن پترزبوگ

علاوه بر بورسیه وزارت علوم روسیه، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ دارای بورس اختصاصی است که در رشته های متفاوت و در مقاطع مختلف امکان گرفتن پذیرش به شکل بورس در این دانشگاه وجود دارد. هنگام آغاز ثبت نام از ۱۱ فوریه است.

مدارک لازم جهت ثبت نام در دانشگاه ملی سن پترزبورگ

  • اول، پاسپورت.
  • دوم، مدارک تحصیلی.
  • سوم، آزمایش پزشکی.
  • چهارم، نامه انگیزش.

یکی از مدارک مهم به منظور ثبت نام در بورس دانشگاه دولتی سن پترزبورگ نامه انگیزش می باشد که باید در یک صفحه به زبان روسی نوشته گردد.

نحوه نوشتن نامه انگیزش برای اخذ بورس تحصیلی بورسیه

  • اول، نام و نام خانوادگی:
  • دوم، نام پدر:
  • سوم، شماره تماس:
  • چهارم، آدرس محل زندگی:
  • پنجم، آدرس ایمیل:

همانطور که پیش تر اشاره شده در رشته ها و مقاطع مختلف امکان گرفتن بورسیه تحصیلی در روسیه وجود دارد.

نحوه نوشتن نامه انگیزش برای اخذ بورس تحصیلی بورسیه

با توجه به این که تعداد زیادی از متقاضیان را دانشجویان زمینه پزشکی تشکیل می دهند همواره سوال این است که آیا در رشته های پزشکی هم امکان اخذ بورسیه وجود دارد یا نه.

مواردی که شانس قبولی شما در رشته های پزشکی را بیشتر می کند:

  • اول، معدل کل دیپلم.
  • دوم، معدل دروس زیست شناسی و شیمی در دبیرستان.
  • سوم، فعالیت های علمی مربوط به رشته پزشکی.
  • چهارم، سابقه تحصیلی یا کار در شاخه های پزشکی مانند پرستاری یا امداد.
  • پنجم، موفقیت در المپیادهای شیمی و زیست شناسی.

لیست دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه

کیفیت دانشگاه های پزشکی در کشور روسیه بسیار بالا می باشد. دانشگاه ‌های پزشکی در کشور روسیه از برنامه درسی بین‌المللی پیروی می ‌نمایند. علاوه ‌بر تحصیل؛ هزینه ی زندگی در روسیه بسیار کم بوده و همچنین زیر ساخت‌های باکیفیت برای دانشجویان بین ‌المللی به منظور داشتن زندگی راحت و با هزینه کم فراهم شده. دولت روسیه نگاهی دقیق به دانشگاه‌ های پزشکی و کمک به حفظ استانداردهای نظام آموزش عالی پزشکی در کشور خود دارد. ۱۷ دانشگاه در روسیه در سال ۲۰۲۳ رتبه جهانی زیر ۵۰۰ دارند.

  • اول، دانشگاه فدرال کازان.
  • دوم، دانشگاه ایالتی لومونوسوف.
  • سوم، دانشکاه سیچنوا روسیه.
  • چهارم، دانشگاه پاولو.
  • پنجم، دانشگاه پزشکی تحقیقات ملی پیروگو.
  • ششم، دانشگاه ایالتی تومسک.
  • هفتم، دانشگاه ایالتی نووسییرسک.
  • هشتم، دانشگاه رودن.
  • نهم، دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ.
بیشتر بخوانید:   شرایط تحصیل دندان پزشکی در روسیه

دانشگاه های گفته شده در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲ برای تحصیل پزشکی بوده اند.

تعداد ۵ دانشگاه از دانشگاه‌های برتر روسیه، در رده ‌بندی جهانی، رتبه زیر ۵۰۰ را در سال ۲۰۲۲ به دست آوردند. این دانشگاه ‌ها در رتبه ‌بندی کلی جهانی دانشگاه‌ها نیز رتبه‌های خوبی کسب کردند. دانشگاه ‌های روسیه، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و روسی را برای متقاضیان ایجاد کرده است. با توجه به هدف شخص و شرایط مورد نظر او برای کار، تحصیل به هر کدام از این زبان ‌ها، می‌تواند مورد انتخاب باشد. دانشگاه‌ های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه این امکان را برای شخص ایجاد می ‌کنند تا بعد از تحصیل در صورت بازگشت به ایران، امکان گذراندن دوره معادل ‌سازی و تبدیل مدرک را داشته باشد.

دانشجویانی که مدرک MBBS یا مدرک پزشکی عمومی را از دانشگاه‌های پزشکی روسیه دریافت می ‌نمایند، در بیمارستان ‌های برتر در سرتاسر دنیا می ‌توانند به کار طبابت مشغول شوند؛ زیرا که مدرک دریافت گشته از دانشگاه های کشور روسیه، مدرکی شناخته شده و معتبر از نظر سازمان های رتبه ‌دهی و علم‌ سنجی می باشد.

لیست دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه

هر ساله هزاران دانش ‌آموز از کشورهای متفاوت مثل ایران، هند، نپال، پاکستان، بنگلادش و غیره برای اخذ مدرک پزشکی مهاجرت به روسیه را انتخاب می ‌نمایند. همه ی دانشگاه ‌های پزشکی روسیه به وسیله ی سازمان ‌های بزرگ جهانی مثل سازمان بهداشت جهانی، یونسکو “UNESCO” و  MCI و شورای پزشکی بیشتر کشورها مثل ایالت متحده آمریکا، اروپا و همچنین کشورهای خاورمیانه، استرالیا، هند، کانادا و غیره ارزیابی می‌ گردند.

دانشجویان رشته پزشکی در کشور روسیه می ‌توانند بعد از این که مدرک پزشکی را از دانشگاه ‌های معتبر در کشور روسیه دریافت نمودند، با گذراندن دوره‌ های معادل ‌سازی مدرک، در کشور خود و یا کشورهای دیگر، مدرک خود را معادل ‌سازی نموده و واجد شرایط کار در هر بیمارستانی در سرتاسر دنیا شوند.

شرایط سنی پذیرش تحصیل پزشکی در روسیه

شاید فکر کنید شرایط سنی تحصیل پزشکی در روسیه می تواند مانعی بر سر راه کسانی باشد که وقفه تحصیلی داشته اند. در برخی مواقع افزایش سن به مانعی در مسیر تحقق رویای ادامه تحصیل تبدیل می گردد. کسانی که گمان می کنند به علت این که سن شان بالا رفته است، دیگر نمی توانند تحصیلات خود را در یک کشور خارجی ادامه دهند. در این متن قصد داریم محدودیت ها و شرایط سنی پزشکی در روسیه را برای شما به طور کامل توضیح دهیم. دانشجویانی که متقاضی تحصیل پزشکی در روسیه می باشند، می ‌توانند بعد از پایان تحصیلات متوسطه و با داشتن حداقل سن ۱۷ سال، نسبت به دریافت ویزای تحصیلی کشور روسیه اقدام نمایند؛ درنتیجه محدودیت سنی که برای تحصیل پزشکی در روسیه وجود دارد مربوط به سنین پایین می باشد؛ یعنی کسانی که زیر ۱۷ سال سن داشته باشند نمی توانند بدون ارائه مدرک دیپلم به منظور تحصیل پزشکی در روسیه اپلای نمایند.

به صورت کلی باید گفت که به منظور پذیرش در دانشگاه های خارجی مثل دانشگاه های کشور روسیه، هیچ گونه محدودیت سنی وجود ندارد؛ ولی نکته حائز اهمیت این است که دریافت ویزای دانشجویی در سن بالا می تواند کمی مشکل ساز گردد. در مبحث بعدی در مورد وقفه تحصیلی و تأثیر آن بر دریافت ویزای دانشجویی توضیحاتی ارائه می‌ نماییم.

به طور معمول بیشتر دانشجویان در سنین پایین و بعد از پایان دوره دیپلم خود برای تحصیل در کشور های خارجی مثل روسیه برنامه ریزی می نمایند؛ اما بعضی از افراد نیز در سنین بالا و در زمان ۳۰ الی ۵۰ سالگی به فکر تکمیل تحصیلات خود در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا خواهد افتاد.

شرایط سنی پذیرش تحصیل پزشکی در روسیه

بعضی نیز به خاطر این که وارد بازار کار می ‌شوند از تحصیل خود باز می مانند و بعد از به دست آوردن فرصت، مجدداً تصمیم می گیرند که تحصیلات خود را ادامه دهند. با توجه به مشکلاتی که امکان دارد برای گرفتن ویزای تحصیلی بر سر راه این افراد باشد و شرط سنی تحصیل پزشکی در روسیه را تحت تأثیر قرار دهد، توصیه ما به شما این است که در سنین پایین و از ۱۷ سالگی به بعد برای تحصیل در کشور روسیه اقدام نمایید. کسانی که ویزای اقامتی دارند و می خواهند با استفاده از ادامه تحصیل و کسب و کار شغل شان را ارتقا دهند، به طور معمول ترجیح می دهند که در سنین بالا برای ادامه تحصیل پزشکی در روسیه پذیرش بگیرند.

شاید بالا رفتن سن و دریافت ویزای تحصیلی شانس دریافت ویزا را کم کند، ولی اگر این افراد بتوانند علت قابل قبول و منطقی برای وقفه تحصیلی خود ارائه نمایند، موفق خواهند شد ویزای تحصیلی را بگیرند و حتی با این شرایط سنی تحصیل پزشکی در روسیه را ادامه دهند. برای تحصیل در رشته ها و مقاطع تحصیلی متفاوت روسیه، هیچ گونه سقفی برای شرایط سنی مشخص نشده است. برخلاف بعضی از کشور های خارجی که برای تحصیل پزشکی محدودیت سنی قرار داده‌اند، این محدودیت شرایط سنی تحصیل پزشکی در روسیه وجود ندارد؛ درنتیجه دانشجویان با هر شرایط سنی می توانند برای ادامه تحصیل پزشکی در روسیه اقدام نمایند.

شرایط اقامت و کار پس از تحصیل پزشکی در روسیه

کسانی که تصمیم دارند پس از فارغ التحصیل شدن کار بعد از تحصیل در روسیه به شکل تمام وقت داشته باشند، باید زبان روسی را به صورت کامل یاد بگیرند و دانشجوی ممتازی باشند تا شغل مناسبی به دست آورند. اطلاعات خوب از روسیه به شما کمک زیادی می نماید. نه فقط در تعامل شما با روس ها بلکه در شکار شغلی مناسب. اگر شما بسیار واجد شرایط می باشید و اگر به زبان روسی حرف می زنید، شانس بیشتری پیدا خواهد کرد. به علاوه، اکثریت مردم در مسکو و در سراسر کشور بیشتر به زبان روسی حرف بزنند، درنتیجه اگر شما زبان را می دانید، حل و فصل برای شما آسان تر است. همان طور که در اغلب کشورها است، هفته کاری به طور معمول از دوشنبه تا جمعه به طور متوسط ۴۰ ساعت می باشد. هر کارفرمای می تواند نیازهای خود را برای ساعات کاری مشخص کند، اما به طور معمول از ساعت ۹ صبح تا ۶ صبح می باشد. یا از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر. دستمزد اغلب کم است، حتی در شرکت های غربی و معمولاً روس ها می باشند که می توانند کار خود را برای مدت کم تری انجام دهند. با این وجود، تعداد کمی از زبان مادری انگلیسی که مایل به نقل مکان به روسیه در طولانی مدت می باشند وجود دارد، درنتیجه مشاغلی که برای چنین متقاضیان باز هستند، بیشتر نسبتاً آسان می باشند. بدون ویزا کار بعد از تحصیل در روسیه، اجازه کار در روسیه غیر قانونی می باشد.

شرایط اقامت و کار پس از تحصیل پزشکی در روسیه

سوالات متداول در زمینه پزشکی و دندانپزشکی روسیه

اول، شرایط بورسیه تحصیلی روسیه برای ایرانیان به چه شکل است؟

در مجموع ۱۵ هزار سهمیه بورسیه به دانشجویان خارجی داده می شود. گرفتن پذیرش تحصیلی روسیه از طریق بورس برای هر کشور سهمیه خاصی مشخص نشده است. شهروندان ایران هم می توانند مثل کشورهای دیگر دنیا از این سهمیه استفاده کنند. به منظور کسب اطلاعت از نحوه ثبت نام بورسیه روسیه با ما تماس بگیرید.

دوم، در صورت پذیرش بورس تحصیلی روسیه آیا پس از اتمام تحصیل باید مبلغی برای آزاد شدن مدرک پرداخت نماییم؟

خیر؛ شرایط بورسیه روسیه بدین شکل است که پس از فارغ التحصیلی هیچ تعهدی ایجاد نمی شود. شما پس از پایان تحصیل آزاد می باشید که در هر کجا تمایل داشتید مشغول به کار و یا تحصیل شوید. برای آزاد شدن مدرک تحصیلی نیاز نمی باشد پولی پرداخت شود و یا تعهدی داده شود.

سوم، چرا روسیه به دانشجویان خارجی بورسیه می دهد؟

این هزینه ای که دولت روسیه به منظور تحصیل دانشجویان خارجی پرداخت می کند به منظور جذب دانشجوی خارجی به دانشگاه های روسیه می باشد. یکی از معیارهای بالا بردن رتبه دانشگاه، تعداد دانشجوی خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه است. به همین منظور روسیه تصمیم به جذب دانشجوی به شکل تحصیل رایگان کرده است.

چهارم، آیا امکان گرفتن بورسیه روسیه به زبان انگلیسی وجود دارد؟

به جز بورسیه اپن دورز بورسیه روسیه تنها به دانشجویانی داده می شود که تصمیم به تحصیل به زبان روسی را دارند. تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه تنها به شکل آزاد ممکن است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر از شیوه ی تحصیل در روسیه به صورت بورس یا آزاد با ما تماس حاصل نمایید.

پنجم، نحوه گرفتن بورس تحصیلی روسیه به چه شکل است؟

روش گرفتن بورسیه روسیه فقط از مجاری قانونی ممکن خواهد بود. به منظور ثبت نام بورسیه تحصیلی روسیه شما باید در سامانه که به این منظور از سمت وزارت علوم روسیه معرفی می شود ثبت نام انجام دهید. چیزی تحت عنوان بورسیه تضمینی روسیه وجود ندارد و پس از ثبت نام تصمیم نهایی به وسیله ی وزارت علوم روسیه اتخاذ می شود.

ششم، شهریه حدودی تحصیل پزشکی در روسیه چقدر است؟

شهریه بسته به دانشگاه انتخابی شما متفاوت می باشد، از حدود ۶۰۰۰ دلار سالانه به بالا حدود رنج شهریه دانشگاه های پزشکی روسیه است.

هفتم، شرایط و محدودیت سنی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های روسیه وجود دارد؟

خیر، خوشبختانه شرایط ویزای این کشور برای ایرانی ها بسیار راحت می باشد و محدودیت خاصی وجود نخواهد داشت.

هشتم، گذراندن دوره ی پاتفک برای ورود به دانشگاه های پزشکی روسیه لازم است؟

خیر، امکان پذیرش بدون گذراندن پاتفک نیز وجود خواهد داشت.

نهم، برای گرفتن ویزای دانشجویی روسیه، داشتن تمکن مالی لازم است؟

خیر، تمکن مالی از موارد الزامی برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه نمی باشد.

دهم، هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به تومان چقدر است؟

به قیمت دلار و دانشگاه انتخابی بسته است، حداقل حدود ۷۰، ۸۰ میلیون تومان در سال به بالا می باشد.

2 پاسخ

  1. سلام و وقت بخیر ممنون از مقاله شرایط تحصیل پزشکی در روسیه.
    چجوری میتونم با مشاوران شما در ارتباط باشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *